Zitten is een belangrijke oorzaak van rugklachten. De mens brengt een groot deel van de dag zittend door. 80% van de volwassenen heeft wel eens rugklachten en 20% heeft regelmatig rugklachten. Zitten wordt in het algemeen gezien als een belangrijke risicofactor voor het krijgen van allerlei klachten. 85% van de rugklachten wordt zelfs veroorzaakt of verergerd door slecht zitten. De belasting van de rug is 3 tot 5 keer zo hoog in zit- als in lighouding. Daarom is het vreemd dat zo weinig mensen aandacht besteden aan goed zitten. Uit onderzoek blijkt dat 80% tot 90% van de mensen verkeerd zit. Helaas is een groot deel van de stoelen niet geschikt om lange tijd in te zitten en komen de maten van de stoel meestal niet goed overeen met onze lichaamsmaten. Hierdoor wordt het lichaam onvoldoende ondersteund en ontstaan er klachten door overbelasting en te hoge spierspanning. Een goede conditie helpt zeker bij het voorkomen van klachten, maar zelfs dan is het lichaam gebaat bij een goede ondersteuning in zithouding.

Doe de volgende test en kom erachter of uw huidige stoel voldoet. Dan weet u gelijk of u thuis gezonder en comfortabeler kan zitten.

1. Heeft u wel eens last van rugpijn, nekpijn of stijfheid als u langer gezeten heeft?
Verkeerd zitten kan veel klachten veroorzaken zoals rugklachten, nekklachten, dikke voeten, slapende armen en benen, hoofdpijn, obstipatie en zelfs ademhalingsmoeilijkheden.

2. Heeft u wel eens last van dikke of slapende voeten en/of handen?
Door een verkeerde stoel kunnen aders en zenuwen van de armen en benen afgekneld worden. Daarentegen helpt een goed passende stoel met een verstelbare beensteun juist tegen dikke voeten.

3. U heeft geen nekpijn of hoofdpijn als u langer heeft gezeten?
Door een verkeerde zithouding kunnen zenuwen in de nek afgekneld raken en de spierspanning te hoog worden met als gevolg nekklachten en/of hoofdpijn.

4. Zitdiepte: Gaat u goed tegen de rug aanzitten. Heeft u nu ongeveer 2 tot 4 cm ruimte tussen de zitting en uw onderbenen?
Een te diepe zitting zorgt ervoor dat u niet goed tegen de rug kunt aanzitten en daardoor onderuitzit en geen goede steun in de rug krijgt. Een te korte zitting geeft veel meer druk waardoor u niet ontspannen kunt zitten.

5. Zithoogte: Kunt u als u goed tegen de rugleuning aanzit met licht gebogen benen plat met de voeten op de grond staan terwijl uw benen goed ondersteund worden door de zitting?
Als de stoel te laag is moet u met de onderbenen vooruit zitten, hierdoor neemt de rug automatisch een ronde vorm aan en wordt de druk op de rug veel hoger. Ook kunnen door een te lage zitting de darmen knel komen te zitten met als gevolg een opgeblazen gevoel en een slechte stoelgang. Ook het opstaan is veel moeilijker uit een lage stoel. Als de stoel te hoog is kan men niet goed met de voeten bij de grond komen. Er kunnen zenuwen en bloedvaten afknellen met als gevolg dikke en/of slapende voeten. Bij een te hoge zitting gaat men automatisch onderuit zitten om met de voeten bij de grond te kunnen. Hierdoor heeft de rug geen steun meer en gaat u met een ronde rug zitten. Bij een verkeerde zithouding is het heel moeilijk om van houding te veranderen.

6. Armleggers: Ga goed tegen de rugleuning aanzitten. Kunt u nu comfortabel met de hele onderarmen op beide armleggers steunen zonder dat u onderuit hoeft te schuiven of uw schouders moet optrekken?
Veel stoelen zijn te breed of de armlegers zijn te laag. Hierdoor steunt men maar met 1 arm op de armlegger of men gaat onderuitzitten om toch beide armleggers te kunnen gebruiken. Hierdoor ontstaat er een grote belasting van de rug.De armen zijn 10% van het lichaamsgewicht. Dus goede steun van de armleggers is dus belangrijk om nekklachten en hoofdpijn te voorkomen. Als de armleggers te hoog zijn gaat u met opgetrokken schouders zitten en ontstaat er veel spierspanning in de nek. Met als gevolg nekpijn en hoofdpijn.

7. Rugleuning: Ga goed achterin de stoel zitten. Wordt uw rug vanaf de zitting tot de schouders volledig ondersteund terwijl u ontspannen zit?
De wervelkolom heeft een licht S-vorm. De rugvorm verschilt van persoon tot persoon door lengte, houding en postuur. Daarom is het belangrijk dat het model van de rugleuning past bij uw rug. Een goede ondersteuning van uw wervelkolom voorkomt afknellingen van zenuwen en zorgt voor een ontspannen zit.

8. Rughoek: Is de hoek tussen de zitting en de rugleuning tussen de 95 en de 105 graden? Of bij een verstelbare rughoek: kan de zitting achterover kantelen?
Een te kleine zithoek zorgt voor een hogere spierspanning en afknelling. Een grotere zithoek zorgt er automatisch voor dat u onderuit gaat zakken. Hierdoor wordt de rug niet meer ondersteunt. Ook ontstaan er grotere schuifkrachten waardoor pijn in het zitvlak kan ontstaan. Een grotere rughoekverstelling is dus alleen goed als deze gecombineerd wordt met een kantelverstelling van de zitting om onderuitschuiven tegen te gaan. Indien uw stoel wel deze combinatie heeft, heeft u een optimale mogelijkheid tot houdingswisseling.

9. U kunt volledig ontspannen in de stoel zitten zonder onderuit te glijden of contact met de rug te verliezen? 
Veel mensen krijgen als ze ouder worden moeite met opstaan. Veel mensen kiezen dan een hogere stoel met een rechte zitting zodat ze wel makkelijker opstaan. Helaas ontstaat hierdoor in zit een hele hoge rugbelasting met pijn en stijfheid tot gevolg. Dit verergert alleen maar de problemen om op te staan. Ook een te gladde zitting zorgt ervoor dat u onderuitschuift en geen steun meer krijgt van de rugleuning. Als u de stoel achterover kunt kantelen wordt het gewicht beter verdeeld en zult u minder snel onderuit schuiven. Ook kunt u dan meer ontspannen zitten.

10. De zitting en de rugleuning zijn stevig genoeg om voldoende steun te geven.

Wat u nog meer moet weten over zitten!
Doe de zit-test.
Interieur Nu & Morgen     -    Wouterus van der Doelenstraat 19, 5221 JA, Den Bosch   -   Tel.: 073-6312013     -     Email: interieur@nuenmorgen.nl 
Ga in uw stoel zitten waar u meestel in zit en beantwoord de volgende vragen: